حشرات مفید

حشرات مفید
اگر با دیدن اولین حشره یا کرم بر روی گیاهان خود فورا به فروشگاه های کشاورزی مراجعه کرده تا سموم شیمیایی مورد نیاز را تهیه و اسپری کنید نیاز است تا بدانید که قبل از انجام چنین کاری روش های دیگری نیز جهت کنترل این حشرات وجود دارد که بایستی انجام دهید.

حشرات مفید

اگر با دیدن اولین حشره یا کرم بر روی گیاهان خود فورا به فروشگاه های کشاورزی مراجعه کرده تا سموم شیمیایی مورد نیاز را تهیه و اسپری کنید نیاز است تا بدانید که قبل از انجام چنین کاری روش های دیگری نیز جهت کنترل این حشرات وجود دارد که بایستی انجام دهید. کنترل شیمیایی آفات یک روش رایج جهت کنترل آفات به حساب می آید زیرا روشی راحت و ارزان بوده که سریع تاثیر گذار است. استفاده از آفت کش های شیمیایی که دامنه وسیعی از حشرات را از بین می برند مشکل آفرین خواهند بود اگر حشرات سودمند را نیز از بین ببرند. هنگامی که تعداد شکارچیان آفات کاهش پیدا کند، آفاتی که از سمپاشی جان سالم به در برده اند می توانند بدون هیچگونه کنترل کننده طبیعی شروع به زاد و ولد کنند. علاوه بر این استفاده از سموم شیمیایی ممکن است سلامت انسان ها را به خطر اندازد اگر باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی باقی بماند. همچنین سموم شیمیایی که در مساحت های وسیع استفاده می شوند می توانند به صورت بالقوه منابع آب مورد استفاده انسان ها را آلوده کنند. 

به جای استفاده از حشره کش ها به عنوان تنها خط دفاعی، کشاورزان حرفه ای همچنین از روش های زراعی، بیولوژیکی و فیزیکی برای کنترل آفات استفاده می کنند. آفات سودمند در باغچه خود را شناسایی کنید و سعی کنید شرایط مورد نیاز آنها را فراهم کنید. لیست زیر تعدادی از حشرات سودمند را معرفی می کند. 

 

عنکبوت ها 

عنکبوت ها جزء حشرات نیستند اما فراوان ترین گروه شکارچی حشرات در محیط هستند. عنکبوت ها به عنوان کنترل کننده بیولوژیک گروه زیادی از حشرات از جمله ملخ ها، جیرجیرک ها، شب پره ها و انواع سوسک ها هستند. عنکبوت ها توسط تنیدن تار به طور فعال حشرات را شکار می کنند. 

 آخوندک

آخوندک از تعداد زیادی از حشرات تغذیه می کند. این حشره به قدری شکارچی خطرناکی است که حتی حشره ماده در هنگام یا بعد از جفت گیری حشره نر را می خورد. 

 حشرات قاتل

تمامی حشرات قاتل گوشتخوار هستند و به علت داشتن پاهایی جلویی قدرتمند حشرات را به سرعت به دام می اندازند. پس از به دام انداختن حشرات توسط خرطوم خود سمی را به بدن حشره تزریق کرده و حشره را فلج کرده و از مایعات بدن آن تغذیه می کنند. 

 بالتوری ها

بالتوری ها هم در مرحله بلوغ و هم در مرحله لاروی سودمند هستند. لارو این حشرات به شدت حریص بوده به طوری که می تواند 200 حشره را هر هفته مصرف کند. دو خانواده مهم بالتوری ها شامل بالتوری سبز و بالتوری قهوه ای است. اما بالتوری سبز بیشتر در باغچه ها دیده می شود. 

شیر مورچه یا مورچه گیر

لار این حشرات از یک روش منحصر به فرد از طریق درست کردن یک چاله برای به دام انداختن مورچه ها و دیگر حشرات کوچک استفاده می کند. بعد از درست کردن چاله، لارو این حشره با فک باز در ته آن نشسته تا طعمه در آن سر خورده و آن را بگیرد. این چاله ها در یک مکان خشک آفتابگیر و در خاک های شنی ایجاد می شوند. 

 کفشدوزک ها

بسیاری از مردم معتقدند که کفشدوزک ها از یک گونه هستند. اما فقط 350 گونه کفشدوزک در آمریکای شمالی وجود دارد. اکثریت کفشدوزک ها هم در مرحله بالغ و هم در مرحله لاروی شکارچی حشرات کوچک هستند. 

 مگس ها تاکینیده

لارو این حشرات پارازیت داخلی هستند و با تغذیه از میزبان آن را از بین می برند. میزبان مگس های تاکینیده متفاوت هستند اما به طور عمده کرم های برگخوار و لارو سوسک ها میزبان این حشرات می باشند. 

زنبورهای بی عسل

در حالی که بعضی از این زنبورهای بی عسل می توانند ایجاد مزاحمت کنند، اما اکثر آنها مشکلی ایجاد نمی کنند و در عوض به عنوان یک کنترل کننده مهم آفات در باغ و باغچه عمل می کنند. بعضی از انواع این حشرات کلنی هایی را تشکیل می دهند و لارو های خود را با طعمه زنده تغذیه می کنند. بعضی از انواع دیگر این زنبورهای بی عسل به صورت تکی بوده و لانه های را در زیر زمین یا بین گیاهان با استفاده از گل ایجاد می کنند. حشره ماده طعمه گرفته شده را تا لانه حمل می کند و آن را به عنوان منبع تغذیه لارو ها استفاده می کند. 

 

 

ارسال نظر