روش کاشت گوجه گلدانی

معرفی گوجه گلدانی:

یکی از انواع گوجه فرنگی، گوجه گیلاسی می باشد  اندازه ی این گوجه کمی بزرگتر از میوه ی گیلاس بوده که همین امر باعث نام گذاری آن به این نام شده است که در تزئین غذا، سالاد و غیره استفاده می گردد. اگر مایل به کاشت این صیفی مینیاتوری و خوش طعم در خانه هستید، اطلاعات زیر به شما کمک می کند که همواره محصولی تازه و باکیفیت را در دسترس داشته باشید.

معرفی بذر گوجه فرنگی گیلاسی گلدانی(مینی)

گوجه گیلاسی یا Lycopersicum Esculentum cerasiforme با رنگی قرمز از خانواده گوجه فرنگی است که به آن گوجه مینیاتوری نیز می گویند. اغلب پرورش این محصول در مناطقی با آب و هوای خنک همچون تابستان های خوش آب و هوا و کوتاه، مناسب بوده و نسبت به نوع معمولی آن از مقاومت بالایی نسبت به بیماری ها، کم آبی و خاک نامناسب برخوردار است.

کاشت گوجه فرنگی:

برای ابتدای کار بذر گوجه گیلاسی پاکوتاه گلدانی را در سینی نشا یا گلدان کوچک حاوی خاک غنی با زهکشی خوب به عمق 6 میلی‎متر بکارید. بعد از این که گیاه به اندازه 20 سانتی متر رشد کرد آن را به گلدان منتقل کنید. اگر می‎خواهید نهال‌ها را به زمین منتقل کنید، بذر گوجه گیلاسی پاکوتاه گلدانی را در خانه 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرما بکارید زیرا گوجه فرنگی به سرما حساس است.  

دمای مناسب جوانه زنی 23 تا 26 درجه است.بعد از کاشت نشاها در گلدان بزرگتر  گلدان ها را در جایی آفتابگیر قرار دهید. اما در شرایطی که دمای هوا بالاتر است و هوا گرم ترجیحا گلدان ها را به جایی منتقل کنید که سایه داشته باشد.

همچنین آبیاری زیاد باعث ریزش گل های  گوجه و در نتیجه باعث کاهش میوه های گوجه می شود از طرفی خاک خیلی خشک هم باعث  ترک خوردن میوه می شود..پس در منظم بودن آبیاری دقت کافی به عمل  آید.

نکاتی در مورد کاشت:

گوجه فرنگی گلدانی نسبت به گوجه ای که در باغ یا زمین کاشته شود نیاز به مراقبت بیشتری دارد. میزان نور دریافتی گیاه باید ۸ ساعت یا بیشتر باشد. میزان اسیدیته خاک باید بین ۶ تا 8/6 باشد.

برای کاشت گوجه گیلاسی انتخاب گلدان اهمیت زیادی دارد. ریشه های گوجه گیلاسی طویل هستند و انتخاب یک گلدان با عمق 12 تا 15 سانتی متر این امکان را به گیاه می دهد که ریشه های خود را به سمت پایین گسترش دهد. هرچه گلدان کوچکتر ریشه ها به سطح خاک نزدیک تر و در نتیجه زودتر خشک می شوند و گیاه زودتر احساس تشنگی می کند.

بهتر است هر دوهفته یکبار کود به شکل محلول به گیاه بدهیم . از کاشت تا برداشت این محصول حدودا 8 هفته به طول می انجامد.

 

 

ارسال نظر