راهنمای کاشت فلفل به همراه مشکلات رایج در کاشت فلفل

راهنمای کاشت فلفل به همراه مشکلات رایج در کاشت فلفل
فلفل از محصولاتی است که توسط تعداد زیادی از علاقمندان کشت می گردد. انواع و ارقام زیادی از فلفل وجود دارند ولی تقریبا همگی دستور کاشت یکسانی دارند. در اینجا دستورالعمل کاشت فلفل به همراه راهنمای مشکلات رایج کشت فلفل آورده شده است.

انتخاب محل کاشت فلفل

فلفل در اکثر خاک ها عملکرد خوبی دارد اما در خاک سبک و با زهکشی خوب با pH 6.5 بهترین عملکرد را دارد. نیتروژن اضافی در خاک می تواند باعث رشد رویشی شدید بوته و تعداد کم میوه شود. مقدار فراوان فسفر و کلسیم برای تولید میوه مفید است.

بذر فلفل به طور طبیعی رشد کندی دارد و برای رشد سریع نیاز به گرما دارد. قرار گرفتن در شیب های جنوبی و استفاده از تونل پلاستیک و مالچ پلاستیکی می تواند به دستیابی به این دماها کمک کند. فلفل آفتاب کامل را ترجیح می دهد. برای کاهش بروز بیماری، از کاشت در زمین هایی که در آن فلفل و سایر اعضای خانواده سولاناسه (مانند گوجه فرنگی، بادمجان) در سه سال گذشته در آن کاشته شده است خودداری کنید.

بذر فلفل چارلستون بذر فلفل کاپی

شروع کاشت بذر فلفل

کاشت بذر را در داخل خانه یا گلخانه شروع کنید(کاشت مستقیم بذر توصیه نمی شود). 6 تا 8 هفته قبل از نشا، بذرها را به تعدا  1 بذر در هر سانتیمتر مربع به عمق نیم سانتیمتر بکارید. برای دستیابی به درصد جوانه زنی و یکنواختی ایده آل، دمای خاک 27 تا 32 درجه سانتی گراد را ثابت نگه دارید.

هنگامی که اولین برگ های واقعی ظاهر شد، حدود 2 تا 3 هفته پس از جوانه زنی، می توانید نشاها را در زمین اصلی بکارید. ظروف بزرگتر سیستم ریشه بزرگتر و قوی تری تولید می کنند. سینی نشا 50 یا 72 سلولی ایده آل است.

سینی کشت فلفل

نشاها را در 21 درجه سانتیگراد در روز  و  16 درجه سانتیگراد در شب رشد دهید. از یک بستر کاشت  با زهکشی خوب در سینی نشا استفاده کنید و مراقب باشید که نشا ها را بیش از حد آبیاری نکنید. قبل از آبیاری صبر کنید تا خاک نسبتاً خشک شود. برای حفظ رنگ سبز خوب، نشا را با یک کود متعادل و محلول رقیق شده تا ppm 100 کوددهی کنید.

بذر فلفل تند خرید بذر فلفل شیرین

انتقال نشا فلفل به زمین اصلی

یک هفته قبل از انتقال نشا به مزرعه آنها را با کاهش آب و دما سفت کنید. آنها را به تدریج در طول چند روز با نور مستقیم خورشید و شرایط خارج از منزل یا گلخانه آشنا کنید.

زمانی که دمای خاک حداقل 21 درجه سانتیگراد است (تقریبا اوایل خرداد ماه) و آب و هوا آرام است نشاها را در مزرعه کشت کنید. نشا ها باید جوانه داشته باشند، اما گل های باز نداشته باشند. در صورت امکان یک روز ابری را برای کاشت نشا انتخاب کنید یا انتقال نشا ها را در اوایل عصر انجام دهید تا به کاهش شوک و استرس به گیاه کمک کند. گیاه را کمی عمیق تر از توپ ریشه کشت کنید تا رشد بیشتر ریشه را تحریک کنید که باعث استحکام بیشتر گیاهان می شود.

نشا فلفل

مانند گوجه فرنگی و بادمجان، فلفل نیز محصول فصل گرم است. محدوده دمایی ایده آل برای تشکیل میوه 18 درجه سانتیگراد تا 30 درجه سانتیگراد است. زمانی که دما زیر 16 درجه سانتیگراد باشد فلفل تشکیل میوه بسیار کمی دارد و در دمای بالاتر از 32 درجه سانتیگراد رشد نمی کند، مخصوصاً در مورد فلفل دلمه ای (برخی فلفل های تند مقاوم تر به گرما هستند). البته آب و هوا خارج از کنترل یک پرورش دهنده است و شرایط ایده آل ممکن است همیشه رخ ندهد. در چنین مواردی، عملکرد اولیه ممکن است کاهش یابد، اما با بهبود شرایط، گیاهان رشد کرده و میوه دهی را از سر خواهند گرفت.

برای هر بوته فاصله 30 تا 45 سانتیمتر در ردیف و 60 تا 90 سانتیمتر بین ردیف ها قرار دهید. روش دوم کاشت  2 ردیف از گیاهان به فاصله 45 سانتی متر از هم است که به صورت زیگزاگ به هم چسبیده اند(به نمودار زیر مراجعه کنید).

 آرایش کاشت فلفل

نشاها را با کود فسفر بالا آبیاری کنید. اگر خاک کمبود نداشته باشد، فلفل ها نباید به کود اضافی نیاز داشته باشند، با این حال، اگر گیاهان دارای برگ های رنگ پریده و رشدشان متوقف شود، ممکن است کود اضافی لازم باشد.

رطوبت خاک را به طور یکنواخت حفظ کنید و مطمئن شوید که در طول دوره های خشک به اندازه کافی آبیاری می کنید، زیرا کمبود آب می تواند تولید محصول را به خطر بیندازد. استفاده از مالچ به حفظ رطوبت خاک کمک می کند.

برخی از پرورش دهندگان 1 تا 2 میوه اول را حذف می کنند زیرا اولین میوه ها مستعد بدشکل شدن یا سوختگی هستند. حذف اولین میوه‌ها به گیاه کمک می‌کند تا انرژی را در اوایل چرخه زندگی خود به سمت تبدیل شدن به گیاهی قوی و با قابلیت تولید بیشتر در آینده هدایت کند.

کشت تونلی فلفل

کاشت تونلی فلفل

از آنجایی که فلفل ها به طور مداوم شرایط گرم را دوست دارند، مالچ های پلاستیکی و کشت زیر پلاستیک باعث تولید سریعتر محصولات و بازده بهتر می شود. علاوه بر افزایش دما برای گیاه، کشت زیر پلاستیک در صورت استفاده پیشگیرانه، قبل از ظهور اولین آفات، حشرات را نیز کنترل می کند. تونل پلاستیک را با حلقه های سیمی حمایت کنید تا از ساییده شدن گل ها به پلاستیک  محافظت کند. برای جلوگیری از ریزش شکوفه و آسیب گرما، تونل پلاستیک را هنگامی که دمای بیرون از 29 درجه سانتیگراد بالاتر است بردارید.

بیماری های فلفل

بهترین ابزار برای کنترل بیماری پیشگیری است:

  • از آبیاری قطره ای به جای آبیاری غرقابی استفاده کنید
  • در خاکهایی با زهکشی خوب کشت کنید
  • استفاده از یک یک تناوب زراعی 4 ساله برای گیاهان خانواده سولاناسه (شامل گوجه فرنگی، بادمجان و فلفل)
  • اطمینان از سطح کافی کلسیم در خاک (برای جلوگیری از پوسیدگی انتهای گل ها)
  • کرت ها را عاری از بقایای گیاهی مانند میوه های افتاده نگه دارید
  • برای اطمینان از گردش هوای خوب، علف های هرز را از بین ببرید.
  • ارقام مقاوم به بیماری های رایج در منطقه خود را انتخاب کنید

آفات مهم فلفل

در بیشتر مناطق، فلفل با آفات زیادی مواجه نمی شود. کنترل آفات در صورت تشخیص زودهنگام آسان تر است. بنابراین، توصیه می کنیم محصولات خود را به صورت هفتگی برای علائم آفات بررسی کنید. همچنین بهتر است  از تله های چسبنده زرد رنگ برای نظارت بر فشار آفات در مزارع خود استفاده کنید.

مشکل زا ترین آفت فلفل، کرم طوقه بر می باشد. کرم طوقه بر  لارو چندين گونه از شب پره هاي شب پرواز است. نامگذاری آنها به این دلیل است که گیاهان را با جویدن ساقه گیاه در سطح زمین قطع می کنند. یکی از انواع کرم‌های طوقه بر نه تنها به ساقه، بلکه به برگ‌ها و جوانه‌های میوه نیز حمله می‌کند. می‌توانید با قرار دادن فویل آلومینیومی یا یقه‌های مقوایی در اطراف گیاهان این آفت را کنترل کرد. همچنین میتوان کرم های طوقه بر را با  حشره کش  بی تی  (Bacillus thuringiensis (bt کنترل کرد.

کرم طوقه بر

مشکلات رایج فلفل

  • آفتاب سوختگی: اغلب در نتیجه کمبود یا از بین رفتن برگ ها آفتاب سوختگی میوه ها ایجاد می شود. میوه‌هایی که دچار آفتاب سوختگی می‌شوند تاول‌هایی ایجاد می‌کنند که ممکن است رنگ روشن‌تری پیدا کنند و به بافت کاغذ مانندی تبدیل شوند. آسیب ناشی از آفتاب سوختگی احتمال ابتلا به بیماری یا هجوم آفات را افزایش می دهد. اگر در فصل تابستان در منطقه ای با نور شدید زندگی می کنید انواع فلفل با پوشش برگی زیاد را انتخاب کنید.

آفتاب سوختگی فلفل

  • پوسیدگی انتهای گلگاه: همانطور که از نام آن پیداست، پوسیدگی انتهایی گل می باشد. یک ناحیه فرورفته پوسیدگی قهوه ای رنگ در پایین (انتهای شکوفه) میوه است. علت آن کمبود کلسیم در میوه می باشد.

تنش خشکی می تواند کمبود کلسیم را تشدید کند. اگر گیاه آب کافی دریافت نکند، نمی تواند کلسیم و سایر مواد مغذی را به میوه منتقل کند. PH ناکافی خاک نیز می تواند بر توانایی گیاه در جذب مواد مغذی تاثیر بگذارد.

میوه های متاثر از پوسیدگی انتهای گلگاه نمی توانند از آن بهبود یابند و باید دور ریخته شوند. با این حال، اگر آبیاری کافی و کوددهی مناسب رخ دهد، میوه هایی که متعاقبا رشد می کنند باید به طور طبیعی رشد کنند.

  • رشد بیش از اندازه شاخ و برگ: بوته های فلفل پر شاخ و برگ با میوه های کم میتوانند ناشی از نیتروژن بیش از حد، دمای پایین در طول دوره گلدهی، آسیب ناشی از حشرات و یا انتخاب گونه های دیررس و با سازگاری ضعیف باشند.

برداشت محصول فلفل

فلفل را می توان سبز برداشت، اما زمانی که کاملا رسیده باشد و رنگ اصلی خود  را بگیرد خوش طعم تر است. تمامی فلفل ها در ابتدا سبز رنگ هستند و پس از گذشت 2 هفته رنگ اصلی خود را نشان می دهند. ممکن است بخواهید اولین میوه های فصل را زود، قبل از رسیدن کامل، برداشت کنید تا گیاه را تشویق کنید به میوه دادن ادامه دهد. با استفاده از قیچی یا چاقو، میوه را از ساقه اصلی گیاه جدا کنید.

ذخیره سازی فلفل

فلفل در دمای 7 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 95 درصد بهترین شرایط نگهداری را دارد. در این شرایط نگهداری کیفیت خود  را برای 14 تا 21 روز حفظ می کند. آنها را با سبزیجات اتیلن‌زا مانند گوجه‌فرنگی نگهداری نکنید، زیرا اتیلن باعث می شود فلفل ها مستعد خراب شدن شوند.

ارسال نظر