هفت گیاه دارویی برای مقابله با سرفه و عطسه‌ در فصل زمستان

هفت  گیاه دارویی برای مقابله با سرفه و عطسه‌ در فصل زمستان

مانند سایر سیستم های بدن، سیستم تنفسی در بیشتر مواقع کار خود را به صورت نا آگاهانه انجام می دهد. ما به سختی متوجه 22000 تنفس در روز می شویم مگر اینکه  نفس کشیدن برایمان دشوار شود. قرار گرفتن مداوم سیستم تنفسی با دنیای خارج، آن را در برابر عفونت های باکتریایی و ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و سل آسیب پذیر می کند. با این حال از زمانی که بیماری های تنفسی وجود داشته است مردم از گیاهان دارویی برای مبارزه با آن ها استفاده کرده اند که با موفقیت های زیادی همراه بوده است.

در اینجا هفت گیاه دارویی برای مقابله با سرفه و عطسه‌ که در فصل زمستان بیشتر اتفاق می‌افتند توضیح داده شده اند.

 گون

گون

برخی از داروهای گیاهی بهتر است همزمان با ظهور اولین نشانه های بیماری استفاده شوند، مانند گون که برای پیشگیری بهتر عمل می کند. در مطالعات آزمایشگاهی مشخص شده است که عصاره ریشه گون عملکرد گلبول های سفید خون را بهبود می بخشد، حتی سطح آنتی بادی افراد سالم را نیز افزایش می دهد. گون همچنین ممکن است سطح اینترفرون ها را افزایش دهد، اینترفرون ها پروتئین های فعال کننده سیستم ایمنی هستند که با عفونت های ویروسی و تومورها مبارزه می کنند. این ویژگی به جلوگیری از عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی، به ویژه در افرادی که مستعد سرماخوردگی و آنفولانزا هستند کمک می کند.

احتیاط: کسانی که باردار یا شیرده هستند نباید از ریشه گون استفاده کنند. افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی باید با یک پزشک مشورت کنند.

اکیناسه یا سرخارگل

سرخارگل

سرخارگل برای سلامتی فوائد زیادی دارد و یکی از گیاهانی است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است. سرخارگل با تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی و افزایش پاسخ آنتی بادی به سطوح بالای اینترفرون برای مبارزه با ویروس ها و تحریک گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت بسیار کارآمد عمل می کند. ترکیبات شیمیایی موجود در سرخارگل بر اساس گونه گیاه، قسمت گیاه و تکنیک های استخراج متفاوت است: پلی ساکاریدها، گلیکوپروتئین ها و آلکیل آمیدها همگی دارای اثرات دارویی هستند که باعث تقویت سیستم ایمنی و مهار ویروس ها و باکتری ها می شوند. بررسی دقیق نحوه عملکرد اکیناسه همچنان ادامه دارد. برای استفاده از فوائد این گیاه با ظهور اولین نشانه های بیماری از دارو ها و محصولات حاوی سرخارگل در دوز مناسب استفاده کنید.

احتیاط: اگر مبتلا به سل، لوسمی، دیابت، اختلالات بافت همبند، ام اس، اچ آی وی یا ایدز، اختلالات خود ایمنی یا اختلالات کبدی هستید، از مصرف اکیناسه خودداری کنید. در موارد نادر، اکیناسه می تواند باعث واکنش های آلرژیک شود.

آقطی سیاه

آقطی

آقطی رسیده سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان داده اند که شربت آقطی می تواند به کاهش طول مدت علائم سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. فرآورده‌های گیاه دارویی آقطی همچنین می‌توانند تورم غشاهای مخاطی را درمان کنند و احتقان بینی، سینوس‌ها، عطسه، خارش و سایر علائم آلرژی را کاهش دهند.

احتیاط: میوه های نارس یا محصولاتی که از سایر قسمت های گیاه تهیه شده اند نباید مصرف شوند زیرا حاوی ترکیبات خطرناکی هستند که ممکن است باعث تهوع، استفراغ، اسهال، سرگیجه یا گیجی شوند.

گل ختمی

ختمی

گل ختمی حاوی پلی ساکارید است، یک موسیلاژ طبیعی که غشاهای مخاطی تحریک شده ناشی از گلودرد، سرفه و سوء هاضمه را تسکین می دهد. همچنین در صورت استفاده موضعی می تواند پوست خشک و ترک خورده را تسکین دهد.

احتیاط:  ندارد.

گل ماهور

گل ماهور

برگ‌ها و ساقه‌های گیاه دارویی گل ماهور برای کاهش علائم برونشیت، سرفه و سایر بیماری‌های گلو به‌عنوان خلط‌ آور و تسکین‌دهنده برای بافت‌های تنفسی تحریک‌شده استفاده می‌شوند. نوشیدن چای برگ یا گل این گیاه گلو را تسکین می دهد و یک درمان بسیار قدیمی برای مشکلات تنفسی است. از قسمت های مختلفی از جمله برگ، گل و ریشه گل ماهور در طب سنتی استفاده می شود.

احتیاط: دانه های گل ماهور سمی هستند و نباید جزئی از عصاره، کپسول یا چای گل ماهور باشند.

پلارگونیوم یا شمعدانی

شمعدانی

پلارگونیوم که معمولاً به عنوان شمعدانی نیز شناخته می شود، در آفریقا به مقدار زیادی مورد استفاده دارویی قرار میگیرد. متخصصان گیاهان دارویی ریشه شمعدانی را برای کمک به کاهش علائم عفونت‌های تنفسی مانند سرفه، سرماخوردگی، گلودرد، ذات‌الریه، التهاب لوزه ها و سینوزیت حاد و پیشگیری از عفونت‌های ثانویه مانند برونشیت مزمن توصیه می‌کنند.

احتیاط: برخی از مصرف کنندگان ناراحتی خفیف معده، بثورات و اختلالات سیستم عصبی را گزارش می دهند. اگر از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنید از مصرف این گیاه خودداری کنید.

آویشن

آویشن

آویشن نیز مانند مریم گلی یکی از چندین گیاه معطر است که به عنوان گیاه دارویی نیز کاربرد دارد. ترکیبات معطر آویشن احتمالا به دو روش مختلف به تسکین سرفه کمک می کند. آویشن ضد اسپاسم و خلط آور است، به این معنی که این گیاه نه تنها سرفه را آرام می کند، بلکه به پاکسازی مخاط نیز کمک می کند. همچنین ضد باکتری و ضد ویروس است. برخی از مواد شیمیایی موجود در آویشن از جمله تیمول و کارواکرول، به دلیل عطر، دارای اثرات خلط‌آور و مهارکننده باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها هستند. امروزه آویشن را برای سرفه، سرماخوردگی، آنفولانزا، برونشیت و آسم توصیه می کنند. همچنین این گیاه را برای ناراحتی های گوارشی تجویز می کنند، زیرا آویشن اثر آرام بخشی بر عضلات معده و روده دارد.  

احتیاط: افرادی که دارای شرایط حساس به هورمون هستند باید از مصرف آویشن اجتناب کنند.

توجه: برای مصرف هر کدام از گیاهان دارویی ذکر شده حتما با پزشک مشورت کنید. 

ارسال نظر